INTERVIU. De curând s-a lansat ediţia de iarnă a revistei „A List Magazine” by Andreea Esca, cea cu numărul 29.
Într-un interviu pentru Paginademedia, Alina Aliman, redactor-şef print „A List”, ne-a oferit mai multe detalii despre cum se pregăteşte un număr, cum se aleg persoanale pentru copertă, dar şi despre momentele dificile.
„Au fost suficiente momente în care persoane cu care deja stabilisem o şedinţă foto sau un interviu… au dispărut fără urmă”, povesteşte Alina Aliman.
Jurnalista lucrează la A List de când s-a lansat revista în 2016, iar din 2017 este redactor-şef print. Alina este absolventă a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universităţii Bucureşti şi a trecut prin redacţiile mai multor reviste ca Elle, Cosmopolitan, Glamour şi The One.
Redactorul-şef a mai povestit pentru Paginademedia despre un moment din pandemie, când a fost greu să decidă coperta din 2020:
„A fost greu să decidem o copertă în iunie 2020, în plină pandemie, când shootingul din interior a fost făcut pe FaceTime şi coperta a fost un colaj cu zeci de fotografii ale unor vedete.”
Din interviul cu Alina Aliman:
- „Eu cred că, într-o lume tot mai gri, rolul unor reviste de lifestyle este şi acela de a aduce un zâmbet pe faţa cititorilor”.
- „De cele mai multe ori, împreună cu Andreea Esca (directorul nostru editorial) alegem poza cea mai potrivită pentru copertă dintre shootingurile pe care le facem pentru acel număr”.
- „Am stat cu grijă la coperta cu Alice Peneacă în L.A., pentru că noi nu eram acolo, nu ştiam ce se întâmplă pe set (dar a ieşit perfect)”.
- „E greu să auzi vocile acelea care tot spun că presa (mai ales cea print) o să dispară”.
Revista se distribuie gratuit, iar pe coperta acestui număr se află Malvina Cservenschi, fondatoarea casei de bijuterii Malvensky.
Paginademedia.ro: Cât durează să pregătiţi un număr A List Magazine?
Alina Aliman: Câteodată mai mult, câteodată mai puţin, dar cu siguranţă ne ocupăm de fiecare număr în toată perioada de trei luni dintre o ediţie şi următoarea.
Revista print A List Magazine by Andreea Esca este realizată cu ajutorul colaboratorilor şi a jurnaliştilor angajaţi la online (www.alistmagazine.ro) şi, de cele mai multe ori, timpul necesar finalizării unui shooting de modă sau unui interviu depinde şi de timpul liber al acestora, şi de disponibilitatea fotografilor, şi de momentul în care putem să facem un interviu sau o fotografie cu o vedetă.
Este o revistă print făcută 100% cu resurse locale - noi facem fotografiile, noi scriem textele, noi ne ocupăm de layout, editare, aşa că n-o să te mint şi o să îţi spun că este mult de muncă să acoperi 120-130 de pagini cu material jurnalistic produs in-house.
Alina Aliman: „Stau mult pe telefon şi scriu o mulţime de e-mailuri.”
A List Magazine, primul număr din 2016
Paginademedia.ro: Ce articole regăsim în ediţia de iarnă?
Alina Aliman: Ne-am dorit ca ediţia de iarnă 2023/2024 să fie cu… strălucire. Să vorbim despre quiet luxury, despre dragoste şi cadouri, dar şi despre luxul de a-ţi lua o pauză de la muncă.
Eu cred că, într-o lume tot mai gri, rolul unor reviste de lifestyle este şi acela de a aduce un zâmbet pe faţa cititorilor, de a le prezenta nişte lucruri superbe la care pot să viseze, de a le oferi ocazia unei escapade într-o lume frumoasă, măcar pentru câteva ore.
Revenind la ediţia de iarnă - o avem pe copertă pe Malvina Cservenschi, fondatoarea casei de bijuterii Malvensky (aşadar vorbim şi despre afaceri cu diamante strălucitoare).
Puteţi citi interviuri cu patru cântăreţi foarte tineri şi foarte pe val la ora aceasta (Emilian, Florian Rus, Mario Fresh şi Radu Ştefan Bănică), dar şi un savuros dialog dintre Lia Bugnar şi actorul George Mihăiţă.
Discutăm despre quiet luxury şi old school luxury în articolele de fashion & beauty, despre cum a apărut şi a devenit celebră şampania (ce să-i faci, e sezonul cu petreceri efervescente), despre cadourile perfecte de Crăciun şi călătorii la crame cu istorie veche, de pe vremea regilor şi boierilor din România.
Avem şi articole care vorbesc despre asociaţiile care oferă ajutor persoanelor defavorizate, interviuri despre sustenabilitate, o agendă a celor mai importante evenimente sportive din lume şi multe, multe altele.
Nu lipsesc recomandările de filme, cărţi, restaurante cool din Bucureşti şi nici pictorialele de modă. Ador fotografiile cu vibe de dragoste şi bucurie realizate de echipa Ovidiu Buta & Oltin Dogaru, dar şi imaginile-compoziţii cu aer de old school luxury puse la cale de Andreea Leţa & Victor Oancea.
Alina Aliman: „Fiecare telefon de la tipografie în zilele de predare a revistei mi-a produs un gol în stomac”
Alina Aliman şi Andreea Esca
Paginademedia.ro: Eşti Editor in Chief la A List Magazine. Ce faci, mai exact?
Alina Aliman: Stau mult pe telefon şi scriu o mulţime de e-mailuri. Serios acum, mă ocup de tot ce înseamnă „bucătăria” revistei - de la finalizarea sumarului la împărţirea subiectelor către colaboratori, de la editarea textelor la corecturi finale, de la coordonarea shootingurilor de modă la relaţia cu tipografia şi cu departamentul de marketing & vânzări. 2 în 1? 3 în 1?
Ah, da, şi de cele mai multe ori mai fac şi interviuri - asta pentru că mie îmi place tare mult meseria mea - sunt jurnalist, până la urmă.
Paginademedia.ro: Au fost articole sau coperte mai dificil de realizat? Dacă da, te rog să ne spui.
Alina Aliman: Fiecare copertă a fost o provocare în sine - fie pentru că personajul pe care ni l-am dorit a fost mai greu de abordat, fie pentru că fotografiile n-au ieşit din prima exact cum ne-am dorit şi am fost nevoiţi să încercăm o altă abordare.
Cred că prima copertă (o fotografie a lui Marius Bărăgan dintr-un shooting de beauty semnat Alex Abagiu) a fost grea, că nu ştiam ce-o să urmeze şi cum o să o primească cititorii, aveam emoţii foarte mari.
A fost complicată, dar superbă, coperta cu Catrinel Menghia (pentru că am făcut shootingul într-o zi când afară ningea îngrozitor şi toată lumea era blocată pe undeva în trafic).
Am stat cu grijă la coperta cu Alice Peneacă în L.A., pentru că noi nu eram acolo, nu ştiam ce se întâmplă pe set (dar a ieşit perfect).
A fost greu să decidem o copertă în iunie 2020, în plină pandemie, când shootingul din interior a fost făcut pe FaceTime şi coperta a fost un colaj cu zeci de fotografii ale unor vedete.
Au fost pline de provocări copertele digitale - cea care se mişca atunci când o vedeai printr-un filtru de Instagram (din decembrie 2021) şi cea total generată de AI (din septembrie 2023).
Cât despre articole - pot spune doar despre interviurile pe care le-am făcut eu că da, au fost suficiente momente în care persoane cu care deja stabilisem o şedinţă foto sau un interviu… au dispărut fără urmă, că a fost dificil să adun cinci femei de vârste diferite (vedete) la aceeaşi oră în acelaşi studio foto, că fiecare telefon de la tipografie în zilele de predare a revistei mi-a produs un gol în stomac, chiar dacă de cele mai multe ori a fost vorba doar despre vreo întrebare minoră.
Dar, după ce trece momentul, şi vezi cât de mişto ies materialele şi cât de mult apreciază toată lumea revista, uiţi de provocările astea.
Paginademedia.ro: Cum vă alegeţi persoanele care apar pe copertă? Vă inspiraţi de undeva?
Alina Aliman: Din nou, răspunsul este… depinde. De cele mai multe ori, împreună cu Andreea Esca (directorul nostru editorial) alegem poza cea mai potrivită pentru copertă dintre shootingurile pe care le facem pentru acel număr.
De puţine ori am ştiut încă de la început pe cine vom avea pe copertă. Pentru că, aşa cum spune mereu Andreea, trebuie să ne placă nouă în primul rând coperta, să zicem „asta e”, să fim noi mulţumiţi şi fericiţi cu alegerea pe care o facem.
Paginademedia.ro: Dar pentru tine care au fost cele mai grele momente de aici sau din cariera ta?
Alina Aliman: Pentru mine greu e de fiecare dată când trebuie să trag de colaboratori să primesc materiale (recunosc, nu-mi place să fiu cicălitoare, dar sunt uneori).
A fost greu când n-am ştiut cum o să finalizez vreun material început (dar am dus-o la bun sfârşit de fiecare dată).
Mi-a fost greu de fiecare dată când am plecat dintr-o redacţie către o altă provocare (colegii mi-au fost de multe ori şi prieteni, aşa că a fost greu să mă despart de ei).
E greu să auzi vocile acelea care tot spun că presa (mai ales cea print) o să dispară. E greu atunci când îţi pasă de ceea ce faci.
Paginademedia.ro: Povesteşte-ne puţin despre cum a început cariera ta, dacă ţi-ai dorit să fii jurnalistă?
Alina Aliman: Mi-am dorit mereu să fac asta - de aceea nici nu am renunţat nici după mai bine de 25 de ani. (Am absolvit facultatea de Jurnalism, am un master în Managementul Instituţiilor de presă la FJSC, am urmat un curs de specializare în presă economică la Reuters şi mai multe cursuri de finanţe la London Business School).
Am lucrat mai întâi la un ziar - Monitorul de Iaşi - şi scriam ştiri şi reportaje în paginile economice (da, da, despre privatizări, burse, curs valutar…).
Apoi am început să scriu articole în Cosmopolitan România (colaborare pe care am reluat-o şi în ultimii câţiva ani de existenţă ai revistei), am lucrat ca redactor la ELLE România, apoi redactor şef adjunct la GLAMOUR România, redactor şef la The ONE şi din 2016 redactor şef la A List Magazine by Andreea Esca (mai întâi pentru partea de online, iar din 2017, de când revista print a început să fie o apariţie regulată, redactor şef print).
Mai am şi un blog personal, www.dreamingof.net pe care îl tot cresc de câţiva ani (şi anul acesta am luat cu el şi premiul cel mare la Digital Divas - Best Fashion Blogger, ceea ce e ceva).
Sincer, n-aş da jobul acesta de jurnalist pentru nimic altceva în lume - spune-mi tu, în care alt job înveţi ceva nou în fiecare zi, din domenii total diferite, care alt job te face să te documentezi despre subiecte de care altfel poate că n-ai fi auzit - de la descoperiri în chimie şi AI sau mecanismul de tranzacţionare pe bursă, ca să dăm doar câteva exemple - care job te pune în faţa unor oameni diferiţi, din toată lumea, în fiecare zi? Să fii jurnalist e un privilegiu cred, dar şi o mare responsabilitate.
Autor: Adriana Diură
adriana.diurapaginademedia.ro