RAPORTUL TVR. În 2017, structura bugetară a Televiziunii publice s-a schimbat complet, după ce s-a schimbat modul de finanţare. De la televiziune publică finanţată aproape exclusiv din taxa TV, a ajuns televiziune finanţată aproape exclusiv de către stat.
Şi nu e deloc o televiziune mică, ci o instituţie cu peste 2.400 de angajaţi şi un portofoliu de şase televiziuni şi cinci studiouri regionale (Craiova, Cluj, Iaşi, Timişoara şi Târgu Mureş).
Ce a făcut TVR în 2017? A avut pe mână un buget de puţin peste un miliard de lei (223,2 milioane de euro), cei mai mulţi veniţi din alocaţie bugetară: 946,6 milioane de lei. Mulţi dintre aceşti bani au mers însă la plata datoriilor istorice: peste 600 de milioane de lei.
Paginademedia.ro trece în revistă raportul TVR pentru anul trecut. Raportul a fost depus la Parlament:
Din publicitate, Televiziunea Publică a avut în 2017 venituri peste cele din 2016: de la 16,2 milioane de lei, la 18,1 milioane de lei.
Dacă în 2016, postul public a avut din taxă 327,7 milioane de lei, anul trecut aceasta s-a ridicat la 36,9 milioane de lei. Reamintim că taxa TV a fost eliminată începând din 1 februarie 2017.
Cheltuielile din exploatare ale TVR au fost de 379,7 milioane de lei (83,1 milioane de euro, la cursul mediu din 2017). Din care 45% au reprezentat cheltuielile cu personalul - 169,4 milioane de lei (37,1 milioane de euro).
De notat în raport: "Cheltuielile cu colaboratorii în anul 2017 au fost în sumă de 5.572.809 lei, cu 43.72% mai mari decât în anul 2016."
Deşi postul public şi-a plătit grosul datoriilor, cu ajutorul dat de Guvern, (peste 600 de milioane de lei datorii), şi în 2017 TVR a încheiat tot cu datorii: 87,2 milioane de lei (19 milioane de euro), arată raportul financiar al TVR pe 2017.
Cele mai mari sume sunt trecute la secţiunea „datorii comerciale”, 71,5 milioane de lei. „Plăţile vor fi efectuale la scadenţă”, se menţionează în raportul TVR.
Raportul amplu al TVR (de aproape 120 de pagini) vorbeşte şi despre reuşitele instituţiei, despre planuri, despre „provocări” şi despre audienţele TVR 2, care au înregistrat creşteri de la un an la altul.
Nimic însă despre evoluţia de la un an la altul a audienţei TVR 1.
Ce spune raportul TVR despre „Reuşitele” instituţiei:
- Consolidarea profilului editorial al canalelor;
- Consolidarea unor programe de prestigiu, care fac deja parte din istoria TVR;
- Difuzarea unor programe noi: „Câştigă România!” şi „Vedeta populară”, formate unice pe piaţa media;
- Realizarea şi difuzarea unor programe de la evenimente deosebite;
- Lansarea proiectului dedicat Centenarului Marii Uniri;
- Colaborarea cu DSU-IGSU în vederea informării/alarmării populaţiei în cazul unor dezastre majore;
Provocări:
- Actualizarea unor proceduri de lucru;
- Personal subdimensionat în unele compartimente şi în acelaşi timp personal supradimensionat în altele.
Ţinte TVR 1 - 2018:
- Promovarea agresivă a emisiunilor şi vedetelor canalului;
- o alocare mai eficientă a resurselor de filmare şi montaj;
- atragerea unui public mai tânăr, prin descoperirea de noi emisiuni şi formate de televiziune, dar şi prin adaptarea stilului de montaj şi filmare pentru a aduce emisiunile TVR în anul 2018;
- împrospătarea personalului editorial prin educarea unor tineri jurnalişti, care să crească şi să se dezvolte alături de cei mai experimentaţi creatori de conţinut din Televiziunea Română;
- prezentarea cât mai atractivă şi mai informativă a marilor evenimente care vor marca anul 2018: Centenarul Marii Uniri şi pregătirile pentru preluarea Preşedenţiei Consiliului UE, în prima parte a anului 2019.
TVR 2, audienţe în creştere
Per ansamblu, la nivel naţional, TVR 2 a revenit şi şi-a dublat audienţa în 2017 faţă de 2016, de la 0,2 la 0,4 pe target naţional şi de la 0,5 la 1,5 share /cotă de piaţă pentru acelaşi eşantion.
Principalele creşteri au fost în access prime time de la 0,3 la 0,5 rating atât naţional, cât şi urban şi în prime time, de la 0,4 la 0,6 rating şi de la 1 la 1,6 share/cotă de piaţă pe eşantionul naţional.
Provocări la TVR 2:
- S-a menţinut percepţia de post secundar a brandului TVR 2, mai ales prin efectul cifrei 2 din brandul TVR;
- Identificarea unui format de succes pentru divertismentul de forţă al canalului de sâmbătă seara.
Ţinte 2018 pentru TVR 2:
- Păstrarea şi încurajarea evoluţiei semnificative, atât ca rating, cât şi ca imagine, prin producţii de calitate inspirate şi bine programate;
- Menţinerea brandurilor care aduc public constant TVR 2 prin păstrarea în grilă a zilei şi orei de difuzare şi o alocare de resurse tehnice şi financiare în conformitate cu performaţele emisiunilor;
- Fidelizarea publicului câştigat şi atragerea unor noi categorii de public prin introducerea unor noi formate care să consolideze şi să aducă audienţă în tronsoanele de day time şi în weekend;
- Îmbunătăţirea imaginii publice a TVR 2 prin creşterea calităţii programelor; introducerea unei noi grafici – tridimensională, modernă - şi a unui stil de promovare bazat pe vedete ca vectori principali de imagine;
- Creşterea rolului de post public în contextul promovării unor programe moderne de educaţie şi life style gen travel, cooking, familie, parenting, în acord cu piaţa media şi cu aşteptările pe care le are publicul TVR, în special la TVR 2.
Provocări TVR 3:
- Lipsa personalului editorial la TVR 3, producţiile fiind realizate de producători alocaţi altor canale sau entităţi de producţie;
- număr redus al resurselor de producţie pentru emisiuni curente;
- diseminare deficitară a conţinutului în mediul online.
Tinţe 2018 Casa de Producţie TVR:
•Iniţierea şi derularea unei campanii sociale de anvergură naţională; Implicarea Casei de Producţie în producţia de programe de divertisment tv;
•Realizarea de programe pentru „Centenar”;
•Pregătirea de proiecte şi programe pentru 2019 – 30 de ani de la evenimentele din decembrie 1989;
•Realizarea primului sit-com de la înfiinţarea Casei de Producţie;
•Iniţierea şi realizarea unei linii de poezie cu difuzare zilnică; Continuarea activităţii „TVR Casting”;
•Realizarea a cel puţin trei producţii proprii şi dezvoltarea coproducţiilor;
•Continuarea preluărilor de teatru tv prin parteneriate;
•Îmbunătăţirea condiţiilor din sediul din Moliere în vederea transformării sale în centru de producţie;
•Îmbunătăţirea ofertei de programe pentru copii şi tineret;
•Continuarea seriei de portrete unor mari personalităţi.
Ştirile TVR
Realizări:
Direcţia Ştiri a reuşit să se adapteze noilor cerinţe aduse de anul 2017. Fluxurile de lucru, echipele editoriale şi de producţie au fost redimensionate şi reorganizate astfel încât să acopere atât emisiunile şi Telejurnalele difuzate conform grilelor anterioare, cât şi noile producţii. Acestea din urmă au însumat aproximativ 1.100 de ore de emisie pe parcursul anului 2017.
„Direcţia Ştiri a reuşit să acopere cu profesionalism şi promptitudine toate evenimentele majore, interne si externe, evenimente programate sau ediţii de breaking-news.”
Provocări:
Direcţia Ştiri întâmpină dificultăţi în activităţile zilnice, cauzate de lipsă de personal în puncte cheie, atât în corpul editorial, cât şi de suport. Echipamentele tehnice (camerele video din dotarea corespondenţilor interni, staţiile de grafică şi de montaj şi punctele de lucru redacţionale) sunt depăşite.
Ţinte 2018:
Este primordială adaptarea tehnicii la noile cerinţe astfel încât evenimentele majore anunţate pentru 2018 şi 2019 să fie reflectate cu acelaşi profesionalism.
TVR a fost desemnat official broadcaster pentru preluarea de către România a preşedinţiei Uniunii Europene şi pentru anul Centenarului Marii Uniri.
Structura de personal trebuie completată, de urgenţă, prin ocuparea locurilor vacante (definitiv sau temporar) din organigrama: producători, jurnalişti (editori text), editori de imagine, cameramani sau directori de imagine.
O altă propunere a Direcţie Ştiri este dezvoltarea reţelei de corespondenţi, interni şi externi. Proiectul propus şi susţinut încă din anul 2013 prevede suplimentarea numărului de corespondenţi cu 20 de persoane.
Abia asteapta astia sa *** din Tvr, nu sa-l fata mai bun!