„Vrem să arătăm comunităţii că există şi o presă care respectă principiile etice şi jurnalistice”, spune jurnalistul Remus Florescu, preşedintele Asociaţiei Profesioniştilor din Presa Cluj şi redactor-şef adjunct la Adevărul, despre Anuarul lansat în urmă cu câteva zile.
Revista porneşte cu motto-ul: „Jurnaliştii se citesc, nu se votează”
Mai mult, este deschis de un editorial, semnat de Florescu, care titrează: Jurnalism şi politică sau cum s-a angajat câinele de pază al democraţiei la Gostat.
Motto-ul, spune ziaristul clujean, este o trimitere la Liviu Alexa, şeful organizaţiei PSD Cluj, care, după ce a trecut în politică, lucrează, în continuare, ca jurnalist.
Remus Florescu a vorbit, pentru Paginademedia.ro, despre abordarea sub care a fost lansată publicaţia în acest an:
„Este modul nostru de a atrage atenţia asupra fenomenului periculos de a fi şi jurnalist şi politician. Niciun cod etic din ţara noastră sau din lume nu permite ca o persoană să fie şi jurnalist şi politician. E o situaţie de incompatibilitate. Acest mod de a face presă, cu atacuri suburbane la adresa oamenilor din presă, nu are ce căuta în România anului 2019”, spune acesta.
În interviul acordat pentru Paginademedia.ro, Florescu a vorbit despre cum vede situaţia lui Liviu Alexa, dar şi despre modul în care companiile se raportează la presa locală.
Întainte de interviu, câteva detalii despre Anuarul Asociaţiei Profesioniştilor din Presa Cluj:
A ajuns la ediţia a 12-a şi conţine articole ale jurnaliştilor clujeni, din 2018. Fiecare jurnalist a trimis un material la care a lucrat anul trecut şi eventual a foat preluat şi în presa centrală. Alături de această publicaţie, asociaţia de presă organizează şi o gală în care premiază cele mai bune materiale de presă ale jurnaliştilor din Cluj.
Anuarul a fost coordonat de Tiberiu Fărcaş.
„Anuarul şi Galele oglindesc presa din Cluj. Vrem să arătăm comunităţii că există şi o presă care respectă principiile etice şi jurnalistice”, spune Remus Florescu despre cele două proiecte.
Interviul cu Remus Florescu, despre politică şi presă: E periculos să fii şi jurnalist şi politician
Paginademedia.ro: De acest mod de abordare al Anuarului, cu editorialul din deschidere şi motto-ul „Jurnaliştii se citesc, nu se votează” ?
Remus Florescu: Este modul nostru de a atrage atenţia asupra fenomenului periculos de a fi şi jurnalist şi politician. Niciun cod etic din ţara noastră sau din lume nu permite ca o persoană să fie şi jurnalist şi politician. E o situaţie de incompatibilitate.
Paginademedia.ro: Ce impact a avut acţiunea lui Liviu Alexa, care a fost numit şef la PSD Cluj, dar şi-a asumat în continuare şi rolul de jurnalist?
Remus Florescu: Primul impact neplăcut a fost atunci când colegi din presă au semnalat incompatibilitatea în care se afla Alexa. Au început să fie atacaţi în ziarul deţinut de acesta sau în postări pe Facebook.
Mi s-a mai părut îngrijorător că văzut într-un din ziarele acestuia un articol marcat cu Publicitate, în care se vorbea despre acţiunile demarate de PSD Cluj cu Liviu Alexa în frunte. Practic, îşi comandă publicitate despre PSD în propriul ziar.
Acest mod de a face presă, cu atacuri suburbane la adresa oamenilor din presă, nu are ce căuta în România anului 2019.
Sancţiunea ar trebui să vină din partea partidului pe care-l reprezintă. Reprezentanţii PSD ar trebui să realizeze că acest mod de a face presă nu are loc în anul 2019, într-o ţară membră a Uniunii Europene. O astfel de relaţie cu presa nu a existat în Cluj până acum.
Paginademedia.ro: Anuarul a ajuns la 12-a ediţie. Ce schimbări se simt în presa locală din Cluj, de la an la an?
Remus Florescu: Pe lângă anuar, noi organizăm şi o gală în care premiem cele mai bune materiale de presă. Am căutat mereu să avem în juriu nume importante din presă ca Paul Radu, Mihnea Măruţă sau Grigore Cartianu.
Anuarul şi Galele oglindesc presa din Cluj. Vrem să arătăm comunităţii că există şi o presă care respectă principiile etice şi jurnalistice.
Vrem să le arătăm şi firmelor că merită să investească în publicitate. Acest lucru este o problemă în Cluj. Din punct de vedere financiar, lucrurile nu sunt deloc roz. Şi acest lucru este tot rezultul unui mod greşit de a face presă, care creează deservicii întregii comunităţi.
Un fenomen grav care se întâmplă în Cluj este că publicaţiile care nu reuşesc să obţină contracte de publicitate din partea anumitor companii, încep să atace în articole respectivele firme.
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Trimite un comentariu