Duşmanul duşmanului meu e prietenul meu. Mai multe grupuri de media din lume trec peste rivalităţi în lupta contra unui duşman comun: duopolul Google - Facebook.
Cele mai mari companii media din Portugalia, Franţa şi Statele Unite se aliază pentru putea lupta cot la cot cu cele două companii digitale. Legăturile nu sunt însă transfrontaliere, alianţele fiind realizate între cele mai mari companii media din fiecare ţară.
- În Franţa, rivalii Le Monde şi Le Figaro se aliază în lupta cu cei doi giganţi digitali.
- În Portugalia, cele mai puternice şase grupuri media îşi pun la comun bazele de utilizatori pentru campanii publicitare.
- În SUA, cea mai mare alianţă a companiilor de media cere Congresului derogare de la Legea Antitrust pentru a putea negocia colectiv cu Facebook şi Google.
Miza: Veniturile din publicitate. Google şi Facebook au adunat în 2016, cumulat, venituri globale de peste 106 miliarde de dolari. 20% din cheltuielile globale din publicitate vin de la cele două companii digitale.
“Google şi Facebook reprezintă o ameninţare mai mare din punct de vedere economic decât retorica preşedintelui Donald Trump”, a spus News Media Alliance, cea mai mare alianţă a companiilor media din Statele Unite, citată de The Independent.
Tonul a fost dat de cele mai mari şase companii de media din Portugalia, în luna martie.
În luna martie, şase companii de pe piaţa de media din Portugalia şi-au unit forţele împotriva duopolului Google - Facebook, într-un proiect denumit “Nonio”, potrivit Digiday.
Ce presupune alianţa?
- Crearea unei baze de date centralizate de la sute de site-uri, reviste, ziare, dar şi platforme TV, radio şi VoD (Video on Demand - Video la Cerere).
- Companiile media portugheze Impresa, Global Media, Cofina, Media Capital, Publico şi Renascença au căzut de acord ca, din această vară, să pună la comun datele adunate de la utilizatori.
- Cele şase companii adună, cumulat, 85% din utilizatorii activi din cei 6,5 milioane de utilizatori de internet din Portugalia.
- Potrivit Digiday, este îndeajuns ca un utilizator să se logheze pe un site, apoi acesta va fi automat recunoscut pe alte sute de site-uri deţinute de cele şase companii media, inclusiv de reviste şi ziare, dar şi de servicii de TV, radio şi platforma de Video la Cerere.
În Franţa, Le Monde şi Le Figaro trec peste rivalitate şi se aliază contra duopolului Google - Facebook.
- Rivalii tradiţionalui din Franţa Le Monde şi Le Figaro îşi pun la comun portofoliile şi vor permite agenţiilor de publicitate să ruleze campanii digitale în acelaşi format pentru ambele publicaţii, într-o alianţă denumită “Skyline”, potrivit Digiday.
- Împreună, cele două grupuri media au generat în luna mai peste 35 de milioane de utilizatori unici.
- În acelaşi timp, companii media franceze precum Lagardere, Prisma Media, Conde Nast şi Le Parisienm, radiodifuzorul M6, dar şi alte zece publicaţii vor colecta date la comun despre utilizatori.
- În Franţa, Google este utilizat de aproximativ 44 de milioane de oameni în fiecare lună, iar Facebook are 40 de milioane de utilizatori.
În SUA, cea mai mare alianţă a companiilor media cere negociere colectivă cu Facebook şi Google.
- Potrivit The Independent, News Media Alliance, cea mai mare alianţă media din SUA, va cere Congresului o derogare temporară de la Legea Antitrust, pentru a putea să forţeze o negociere colectivă cu duopolul Google - Facebook.
- Grupul reuneşte companii media precum The New York Times, The Wall Street Journal sau The Washington Post, dar şi zeci de publicaţii regionale precum The Star Tribune din Minneapolis, care, de fapt, sunt cele mai ameninţate economic de duopol, potrivit sursei citate.
- Potrivit reprezentanţilor Alianţei, citaţi de The Independent, duopolul Google-Facebook merită o lovitură, având în vedere că, indiferent de intenţiile lor, reprezintă o ameninţare mai mare din punct de vedere economic decât retorica de până acum a preşedintelui SUA, Donald Trump.
- În spiritul acestei acţiuni, Gigantul News Corp, care deţine, printre altele, publicaţiile The Journal, New York Post şi Dow Jones, a spus într-o declaraţie publică că susţine efortul de a “atrage atenţia publicului şi a Congresului asupra comportamentului anticoncurenţial al duopolului Google-Facebook, care afectează în mod negativ afacerile media.”
Trimite un comentariu